Katar kulturális forradalma – A BBC helyszíni szemléje

Az Arab-öböl menti olajállam, Katar felpezsdült művészeti életéről számol be a BBC riportja, s megállapítja: Katar nem akarja a szomszédos Egyesült Arab Emírségek példáját követni és „a csillogás fővárosa” lenni, ehelyett dollármilliárdokat költ egy új kulturális főváros felépítésére.

A Museum of Islamic Art (MIA) napfényben fürdő épülete előtt álló látogató előtt úgy terül el Katar történelme, mint egy térkép. Az egyik oldalon egy poros halászfalu, a hatalmas olajkészletek felfedezése előtti régi Doha maradványai, a másikon az új Doha felhőkarcolók csipkézte látképe terül el.

Dubajban egy új Louvre és egy új Guggenheim-múzeum épül, ennek ellenére van még mit behoznia az emírségek központjának – jegyzi meg a BBC. A katari MIA máris nemzeti ikonná vált, s a kínai származású amerikai sztárépítész, I. M. Pei tervezte épület jól kifejezi Katar roppant kulturális ambícióit: saját jogán művészeti központtá válni.

De az Iszlám Művészetek Múzeuma csak az egyik a Katar fővárosában gombamód szaporodó múzeumok és kulturális intézmények sorában. Ezek egyike, a Modern Művészetek Arab Múzeuma (MATHAF) tudhatja magáénak a legnagyobb (nyolcezer darabból álló) kortárs művészeti kollekciót az Arab-öbölben. Katar Nemzeti Múzeumának egyelőre csak félig kész épülete, amelyet Jean Nouvel jegyez, önmagában is műalkotás. Doha új kulturális negyede, Katara operaházzal, koncertteremmel, egy színházzal és egy kiállítóteremmel is büszkélkedhet. Erős a szobrászat jelenléte is: a MIA előtt Richard Serra egy hatalmas monolitszobra fogadja a látogatót, a konferenciaközpont előterét pedig Louise Bourgeois egyik óriási pókszobra őrzi.

„A drága műtárgyak vásárlásához természetesen pénzre is szükség van – mondja a BBC-nek Gada Soli, az Anima galéria tulajdonosa – de a műgyűjtésnek kedvező környezethez a pénznél sokkal többre van szükség. Tudatosságra, oktatásra, bátorításra, kultúrára.” Katarban csaknem egyik napról a másikra új kultúrát építenek. „Nem nyitottam volna meg a galériámat, ha nem érezném a vibrálást, ha nem érezném úgy, hogy valami elindult” – mondja Gada Soli a BBC-nek.
A teljes cikket itt találjátok.